Dostali jste se do konkurzu a myslíte si, že vám někdo dluží víc, než má? Soud vám nemusí dovolit bránit se proti pohledávkám věřitelů! Zjistěte, proč už není cesta zpět a jaké to má následky.
Text vychází z judikátu č. 92/2014 Sb. rozh.,
(Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 29. 5. 2014, sen. zn. 29 ICdo 33/2014)
NahoruDlužník v konkurzu nemůže žalovat věřitele
Pokud na vás byl vyhlášen konkurz, už nemáte možnost sami žalovat věřitele, že jejich dluh vůči vám neexistuje nebo je nižší. I když si myslíte, že dluh není správný, soud vaši žalobu odmítne. O právo bránit se tímto způsobem přicházíte.
NahoruPravidla platí pro všechny stejně
Toto pravidlo platí vždy, když probíhá konkurz. Není důležité, jestli jste dluh popřeli nebo ne. Soudy říkají, že v konkurzu může pohledávky řešit jen insolvenční správce nebo ostatní věřitelé, ne už samotný dlužník. Vaše slovo už v tomto řízení neplatí.
NahoruCo to znamená pro běžného člověka
Pokud jste v konkurzu, už nemáte hlavní slovo o svém majetku a o tom, komu a kolik dlužíte. Pokud se chcete bránit, musíte počkat až do konce konkurzu. Teprve potom můžete řešit, jestli vám někdo dluží zpátky peníze, které jste museli zaplatit neprávem. V konkurzu musíte respektovat pravidla a čekat.
NahoruPřijdete o možnost bránit se proti nesprávným dluhům!
Když jste v konkurzu, už nemůžete sami napadnout pohledávku věřitele u soudu. To znamená, že pokud si myslíte, že dluh není správný, soud vás prostě odmítne vyslechnout. Vaše možnost bránit se je pryč a rozhoduje za vás insolvenční správce.
Pokud se pokusíte žalovat věřitele sami, soud vaši žalobu odmítne a možná vám ještě naúčtuje náklady řízení. Můžete tak přijít nejen o možnost bránit se, ale i o peníze navíc. V konkurzu platí přísná pravidla a není radno je obcházet.
Abyste takové situaci předešli, je důležité včas spolupracovat s insolvenčním správcem a všechny své námitky uplatnit hned na začátku řízení. Po vyhlášení konkurzu už je pozdě. Sledujte lhůty a komunikujte se správcem, abyste nepřišli o svá práva.
NahoruNečekejte, jednejte včas…