Město Cheb si chtělo udělat vlastní pravidla pro ohňostroje - a Ústavní soud jim to zatrhl. Jak je možné, že obec může zakázat pyrotechniku všem, ale sobě udělit výjimku? Tento případ ukazuje, že rovnost před zákonem platí i pro radnici. Zjistěte, co rozhodnutí znamená pro každého, kdo pořádá veřejné akce!
Text vychází z judikátu Nález 148/2014 SbNU, sv.74, K návrhu na zrušení čl. III odst. 2 poslední věty obecně závazné vyhlášky města Cheb č. 6/2012 k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích
Pl. ÚS 35/13, 5.8.2014
NahoruO co v případu šlo?
Judikát řeší situaci, kdy město Cheb vydalo vyhlášku, která zakazovala ohňostroje a pyrotechnické efekty na veřejných prostranstvích - ale samo sobě udělilo výjimku. Jinými slovy: co je zakázáno běžným občanům a firmám, to si město pro sebe dovolilo povolit bez jakéhokoliv správního řízení. Ústavní soud tuto výjimku zrušil jako protiústavní.
NahoruRovnost před právem pro všechny
Klíčovou myšlenkou rozhodnutí je, že obec nesmí sama sebe vyjmout z pravidel, která stanoví ostatním. Pokud platí zákaz pro občany a firmy, musí platit i pro samotné město. Jinak jde o nedovolenou diskriminaci a porušení principu právního státu.
NahoruPraktické dopady pro obce a města
Po tomto rozhodnutí si žádná obec nemůže ušít výhodnější režim jen pro sebe. Pokud si například město zakáže ohňostroje, musí žádat o výjimku stejně jako každý jiný pořadatel. Rozhodnutí má dopad na všechny obecní vyhlášky, kde by si samospráva chtěla udělat výjimky pro sebe.
NahoruCo to znamená pro pořadatele akcí?
Pro běžné pořadatele akcí, firmy i spolky to znamená větší spravedlnost. Nemohou být znevýhodněni proti městu. Pokud chtějí ohňostroj, musí projít stejným schvalovacím procesem jako město. Ústavní soud tak chrání rovnost podnikatelských i občanských příležitostí.
NahoruVýznam pro právní jistotu a kontrolu moci
Rozhodnutí posiluje právní jistotu - pravidla platí pro všechny stejně a žádný úřad si nesmí přizpůsobovat zákony podle svých potřeb. Zároveň to znamená, že i obecní rozhodnutí mohou být soudně přezkoumatelná a občané mají šanci bránit svá práva proti libovůli samosprávy.
NahoruNerovnost před zákonem může dopadnout i na vás!
Pokud by samosprávy mohly samy sobě nastavovat výjimky, otevřely by se dveře k libovůli a diskriminaci. To by znamenalo, že pravidla, která platí na občany a podnikatele, by se na úřady nevztahovala - a to je nebezpečné pro důvěru v právní stát.
Riziko spočívá v tom, že by se občané a firmy mohli ocitnout v nevýhodě při pořádání akcí, podnikání nebo využívání veřejného prostoru. Úřad by měl možnost sám sobě povolit cokoliv, co ostatním zakáže, což by mohlo vést k pocitu bezmoci a nespravedlnosti.
Dalším rizikem je omezení možnosti soudního přezkumu. Pokud by obec sama sobě výjimku udělila automaticky, dotčení občané by přišli o možnost bránit se proti rozhodnutí, které by mohlo ovlivnit jejich práva či majetek.
V praxi by to mohlo znamenat, že například hlučné akce pořádané městem by byly povoleny,…