Když si myslíte, že operátor nemá právo uchovávat vaše příchozí hovory, mýlíte se - Nejvyšší soud to právě potvrdil. Tento judikát zamíchal kartami všem, kdo poskytují elektronické komunikace. Právníci, připravte si argumenty: důkazní břemeno je k nezaplacení! GDPR a ochrana osobních údajů? Ano, ale zákon o elektronických komunikacích je silnější hráč. Chcete vědět, jak si správně pojistit vyúčtování a reklamace? Čtěte dál!
Text vychází z judikátu č. 36/2025 Sb. rozh.,
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 27. 9. 2023, sp. zn. 33 Cdo 347/2023, ECLI:CZ:NS:2023:33.CDO.347.2023.1
NahoruO co šlo v tomto sporu
Judikát řeší spor mezi poskytovatelem veřejně dostupné služby elektronických komunikací a uživatelem ohledně reklamace vyúčtování telefonních hovorů. Žalobkyně (operátor) nebyla schopna doložit, že sporné hovory skutečně proběhly, protože nedodala výpis příchozích hovorů. Soudy všech stupňů potvrdily, že pro prokázání uskutečnění hovoru je třeba nejen výpis odchozího, ale i příchozího hovoru.
NahoruPovinnost uchovávat provozní údaje
Nejvyšší soud jasně stanovil, že podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující elektronické komunikace má podle § 90 zákona č. 127/2005 Sb. povinnost (a současně oprávnění) uchovávat a zpracovávat údaje o příchozích hovorech. Tyto údaje jsou provozními údaji relevantními pro vyúčtování služeb.
NahoruDůkazní břemeno v reklamaci
Pokud uživatel reklamuje vyúčtování, je to právě operátor, kdo musí prokázat, že služba byla skutečně poskytnuta v deklarovaném rozsahu. Bez příslušných údajů o příchozích hovorech je důkazní situace pro operátora neřešitelná a reklamace může být úspěšná.
NahoruOchrana osobních údajů není absolutní
Judikát se věnuje i otázce ochrany osobních údajů a GDPR (čl. 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679). Soud potvrdil, že zákonné zpracování údajů o příchozích hovorech je přípustné, pokud je nezbytné pro účely vyúčtování a vymáhání plateb. Oprávnění ke zpracování plyne z § 90 zákona č. 127/2005 Sb.
NahoruPraktické dopady pro praxi operátorů
Operátoři nyní musí nastavit své procesy tak, aby uchovávali i údaje o příchozích hovorech po zákonem stanovenou dobu. Pokud tak neučiní, riskují, že neprokáží oprávněnost svých vyúčtování a přijdou o peníze. Zároveň musí zajistit, aby zpracování těchto údajů bylo v souladu s GDPR.
NahoruDélka a rozsah uchovávání údajů
Doba uchovávání provozních údajů je limitována na dobu, po kterou může být vyúčtování právně napadeno nebo dokud není ukončen spor. Po jejím uplynutí musí být údaje smazány nebo anonymizovány, jak stanoví § 90 odst. 2-4 zákona č. 127/2005 Sb.
NahoruDůležitost pro další spory
Tento judikát je precedentem pro všechny budoucí spory o vyúčtování služeb elektronických komunikací. Ukládá operátorům jasné povinnosti a zároveň poskytuje argumentační základ pro uživatele, kteří reklamují vyúčtování. Právníci by měli tento rozsudek znát, protože redefinuje hranice mezi ochranou soukromí a povinností prokázat poskytnutí služby.
NahoruKdo neuchovává příchozí hovory, riskuje ztrátu peněz i reputace
Prvním rizikem je ztráta důkazní možnosti v jakémkoli sporu o vyúčtování služeb elektronických komunikací. Pokud operátor neuchová údaje o příchozích hovorech, nemůže v případném sporu prokázat, že služba byla skutečně poskytnuta v deklarovaném rozsahu. To může vést k zamítnutí jeho nároku na úhradu ceny za službu.
Dalším rizikem je porušení zákonné povinnosti podle § 90 zákona č. 127/2005 Sb., což může vyústit v sankce ze strany Českého telekomunikačního úřadu nebo Úřadu pro ochranu osobních údajů. Operátor se tak vystavuje nejen ztrátě příjmů, ale i správnímu řízení a pokutám.
Zanedbání této povinnosti může poškodit i reputaci operátora na trhu. Uživatelé, kteří zjistí, že jejich reklamace nebyla řádně prošetřena kvůli nedostatku důkazů, mohou ztratit důvěru v poskytovatele a přejít ke konkurenci.
Další komplikací je možný střet s předpisy na ochranu osobních údajů. Pokud operátor údaje o příchozích hovorech zpracovává v rozporu s GDPR, hrozí mu vysoké pokuty, ale pokud je nezpracovává vůbec, riskuje prohru ve sporu o vyúčtování.…