Jak dlouho si váš operátor pamatuje, kdo vám volal? A proč vůbec musí schovávat vaše příchozí hovory? Tento případ odhaluje, co všechno o vás mobilní operátoři ví a co s tím dělají.
Text vychází z judikátu č. 36/2025 Sb. rozh.,
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 27. 9. 2023, sp. zn. 33 Cdo 347/2023, ECLI:CZ:NS:2023:33.CDO.347.2023.1
NahoruOperátor není jen pošťák, ale i zapisovatel
Když vám někdo volá, není to jen tak. Operátor si musí zapsat, kdo vám volal a kdy. Je to jako když si pošťák zapisuje, komu doručil dopis, aby měl důkaz, že ho opravdu předal. Tyto záznamy jsou důležité, když se hádáte o účtu za telefon.
NahoruVaše příchozí hovory nejsou tajemství
I když za příchozí hovory většinou neplatíte, operátor si i tak musí schovat, kdo vám volal. Je to jako když si obchodník schovává účtenky, i když něco dává zadarmo. Když si někdo stěžuje, že účet nesedí, operátor musí ukázat, že všechno proběhlo správně.
NahoruOchrana osobních údajů má své hranice
Možná si myslíte, že vaše hovory jsou úplně tajné. Ale zákon říká, že operátor má právo i povinnost tyto údaje na určitou dobu schovávat. Dělá to hlavně proto, aby mohl dokázat, že účet vystavil správně. Nemůže si je ale nechávat navždy, musí je po určité době smazat.
NahoruPozor, vaše telefonní údaje nejsou navždy skryté!
Operátor si o vás vede záznamy, i když si myslíte, že už je to dávno zapomenuté. Pokud někdy budete reklamovat účet za telefon, může se stát, že operátor vytáhne záznamy o vašich hovorech. Nejde jen o to, komu jste volali, ale i kdo volal vám.
Pokud si myslíte, že vaše soukromí je chráněné vždy a všude, není to úplně pravda. Zákon dává operátorovi právo tyto údaje uchovávat, aby mohl dokázat, že vám služby poskytl správně. Kdyby to nedělal, mohl by přijít o peníze nebo by nemohl vyřešit vaši stížnost.
Chcete-li se vyhnout zbytečným problémům, vždy si kontrolujte své účty a včas reklamujte nesrovnalosti. Pokud budete chtít něco řešit, vězte, že operátor bude mít připravené záznamy, které může použít. Správné je o svých právech vědět a nebát se…